När kändisar gör eget vin
Att sätta sitt eget namn på ett vin har varit populärt bland kändisarna sedan slutet av 90-talet. Konsumenterna uppskattar fortfarande konceptet medan experterna kritiserar den breda variationen i kvalitet.
Alla kan inte vara goda vinkännare även om de flesta uppskattar ett glas vin. Kanske säger vinernas egenskaper något om kändisens personlighet. Kändisar med ett äkta intresse lyckas ofta bättre med sina viner än de som hakar på trenden i ett försök att bredda sitt varumärke. Upplevelsen av ett vin handlar såklart mycket om personlig preferens och därför är även experterna ibland oense om vilket omdöme kändisvinerna förtjänar. Några kändisar ligger dock alltid i topp med sina viner. De flesta viner går att hitta via vinimportören The Wine Agency och det lönar sig att leta efter fynd i sortimentet.
Kändisvinerna som hamnar i toppen och botten
Större respekt får vi för våra svenska vinkändisar som utvecklat riktigt fina viner. Visst har de fått hjälp med att utveckla vinet av etablerade bolag, men vi får ändå tro att deras egna preferenser att fått sätta en stor prägel på vinets egenskaper. Under 2019 har Expressens expert och flera andra testat och valt ut dessa kändisar vars viner allt som oftast ligger i topp:
- Brad Pitt och Angelina Jolie
- Ernst Kirchsteiger
- Leif GW Persson
- Per Gessle
- Pernilla Wahlgren
Många kändisar som hakat på trenden med eget vin har snygg design på flaskan, men lyckas inte få till ett riktigt bra vin. Experterna och Leif GW Persson som testat flera kändisviner nämner bland annat viner från Carolina Gynning, Per Morberg och Tina Nordström i denna kategori. Vissa kändisar ger tillslut upp denna bransch och fokuserar på det de är bäst på. Att vara riktigt bra på mat innebär inte att det blir lika bra resultat med viner. Konsumenterna köper vinerna ändå och bidrar till att många viner håller sig kvar på hyllorna.